CODA Junior, deze bieb is meer dan alleen een uitleenbalie voor boeken

bieb3

Ook al woon ik zelf in Apeldoorn, ik breng niet zo vaak een bezoek aan de centrale bibliotheek in het centrum van Apeldoorn. Dat komt omdat ik dichtbij één van de filialen woon en daar dus meestal naar toe ga.

CODA Bibliotheek zit midden in het centrum van Apeldoorn en via een vriendin had ik gehoord dat CODA Junior, de jeugdafdeling van de bibliotheek, helemaal vernieuwd was. Reden genoeg om samen met mijn jongste dochter van vijf jaar een bezoekje naar de “grote” bieb in te plannen.

En wat vond ik van CODA Junior? Kort samengevat kwam ik erachter dat de bibliotheek echt al lang niet meer alleen een plek is om boeken uit te kiezen. Het is een verrassende plek waarbij kinderen elkaar kunnen ontmoeten en samen kunnen spelen, ontdekken, leren en natuurlijk ook gewoon een mooi boek kunnen lezen. Grotere kinderen kunnen er gamen, studeren en werken met diverse digitale middelen.

De jeugdafdeling ziet er modern en nieuw uit waarbij de geschiedenis van Apeldoorn en de Veluwe het uitgangspunt van de nieuwe inrichting is geweest. Het oogt ruim, licht en eigentijds en er zijn voldoende plekken om even rustig te gaan zitten.

bieb4

Op dit moment is er ook een tijdelijke tentoonstelling met het thema “”Kikker viert feest” waarbij kinderen zich kunnen verkleden als Kikker, maar ook Kikker spelletjes kunnen doen zoals cadeautjes hengelen uit een vijver of een tafel met cadeautjes versieren.
En de kleintjes kunnen hier zelfs een Kikkerkinderfeestje vieren waarbij een Kikker kunstwerk wordt geverfd en genoten wordt van een Kikker hapje en drankje.

bieb1

bieb5

En echt heel spectaculair: kinderen kunnen letterlijk de boekenkast in duiken en via een glijbaan op de begane grond terecht komen in de kelder tussen de houten zwijntjes en hertjes van CODA Junior.

bieb2

CODA is trouwens niet alleen een bibliotheek maar een cultuurhuis met naast de bibliotheek, ook een archief, een museum en een café. En ze hebben ook een atelier, een workshopruimte en zelfs een laboratorium inpandig, waar o.a. ook workshops voor de jeugd worden gegeven.

En wat vond mijn jongste dochter van het bezoek aan de “grote” bieb? Ze heeft zich uitstekend vermaakt en kwam ogen tekort om alles te bekijken en te onderzoeken. Ik moet wel eerlijk bekennen dat dit wel ten koste ging van haar interesse voor de boeken zelf. Mijn jongste dochter zal in elk geval opgroeien met het beeld dat de bieb een plek is waar ze graag naar toe gaat, dat is al een goed uitgangspunt toch?

bieb6

Geef een reactie

