Stadsakkers

Via social media las ik onlangs iets over een nieuw initiatief in mijn woonplaats: de Stadsakkers. Dit is een stichting die net buiten Apeldoorn groente en fruit kweekt voor de voedselbank, maar ook lokale restaurants en buurtbewoners kunnen groente en fruit afnemen (tegen betaling).  Iedere dinsdag zet men de verwachte oogst van die week op de website.  Je bestelling kun je mailen en vervolgens kun je op zaterdagochtend je groente en fruit ophalen.

Leuk initiatief en afgelopen zaterdag ben ik zelf voor het eerst naar de stadsakkers geweest. Natuurlijk gingen de kids ook mee. Het was even zoeken, maar op een gegeven moment vonden we een pijl die richting het akkerland wees.  Ha ha dat alleen vonden de meiden al reuze spannend, het leek wel een speurtocht!

Op het land zagen we van alles: snijbonen, snijbiet, maar ook courgettes en grote kalebassen. Daarna kwamen we in de boomgaard en zagen we bomen vol appels en peren. En een klein schuurtje wat de winkel bleek te zijn. We werden hartelijk ontvangen en mijn bestelling stond al klaar. Ik kreeg zelfs nog gratis een kilo soeptomaten mee en de kinderen mochten gratis frambozen plukken. We hebben ook voor het eerst in ons leven de zwarte moerbei geproefd.  (lijkt op een braam, maar met een hele frisse smaak).

Ik vind het een goed initiatief en ga er zeker vaker mijn groente en fruit halen.  Je proeft ook echt verschil. Hieronder nog wat foto’s.

DSC03073 DSC03074 ??????????????????????????????? DSC03077 DSC03079 DSC03080 DSC03081 DSC03082

Geef een reactie

