Een bakkie liefdadigheid

Afgelopen week kwam ik op twitter een (voor mij) nieuw initiatief tegen:  een uitgestelde koffie bestellen. Wanneer je een lekkere kop koffie buiten de deur doet, kun je tegelijkertijd iets goeds doen voor een ander. In steeds meer Nederlandse cafe’s kun je deze uitgestelde koffie bestellen. Dat is een Italiaanse traditie waarbij je een bak troost bestelt, voor iemand die het minder breed heeft dan jijzelf.

koffie2Het is een systeem waarbij je heel eenvoudig vantevoren een kop koffie koopt voor iemand die het niet kan betalen. Je weet dus vooraf niet precies voor wie je bestelt. In de praktijk betekent dit dus dat ik bijvoorbeeld samen met een vriendin koffie ga drinken in mijn favoriete grand-café. Ik betaal dan voor 4 cappuccino terwijl ik er maar 2 drink. Het idee is dat je het als klant leuk vindt om iets kleins voor een ander te doen. Degene die het minder heeft kan dus bij dit grand-café informeren of er nog een uitgestelde koffie is. Meer informatie vind je op de site http://www.uitgesteldekoffie.nl/

Ik heb in mijn woonplaats navraag gedaan. Mijn favoriete grand-café had inderdaad ook al gehoord van dit nieuwe fenomeen. Ze zijn serieus aan het onderzoeken of het ook iets voor hun café kan zijn. Ik vind het wel een mooi om zoiets kleins voor een ander te kunnen doen.

Geef een reactie

